۱۱.۵ درصد کرمانشاهیان بالای ۱۸ سال «سیگار و قلیان» می‌کشند

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه میزان شیوع استعمال دخانیات میان افراد بالای ۱۸ سال استان را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به میزان مصرف و مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در کشور و استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد:  بر اساس آخرین مطالعه انجام شده در سال ۱۴۰۰ میزان شیوع استعمال دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال کشور ۱۹.۴۴ و در استان کرمانشاه ۱۱.۵۶ گزارش شده است.

وی افزود: این آمار در حالیست که بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ میزان شیوع استعمال دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال کشور در آن سال ۱۰.۱ و در استان ۱۰.۴ بوده و مقایسه آمارها نشان از رشد مصرف  دخانیات طی سال‌های اخیر دارد که زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برآوردهای صورت گرفته حاکی از مرگ سالانه حداقل ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف و یا مواجه با دود ناشی از دخانیات در کشور است، افزود: علاوه بر مرگ و میر، مصرف دخانیات در بسیاری افراد موجب ایجاد عوارض شده و هزینه‌های سنگینی را به بخش بهداشت و درمان تحمیل می‌کند.

شکیبا گفت: طبق برآورد صورت گرفته سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های مرتبط با سیگار می‌شود. علاوه بر این هزینه‌های سرسالم آور در حوزه درمان، هزینه‌ای که سالانه بابت خرید سیگار و تنباکو به هدر می‌رود حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده، هزینه‌ای که می‌توانست نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد، اما توسط افراد سیگاری دود شده و به هوا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *