چند راهکار برای جایگزینی «جارسوزی»

یک کارشناس مسائل کشاورزی با بیان اینکه کاه و کلش باقیمانده در اراضی کشاورزی سرمایه کشاورزان هستند، گفت: باید با آموزش صحیح کشاورزان را متوجه این سرمایه ارزشمند کرده تا اقدام به «جارسوزی» نکنند و این سرمایه‌ خود را به آتش نکشند.

یک کارشناس مسائل کشاورزی با بیان اینکه کاه و کلش باقیمانده در اراضی کشاورزی سرمایه کشاورزان هستند، گفت: باید با آموزش صحیح کشاورزان را متوجه این سرمایه ارزشمند کرده تا اقدام به «جارسوزی» نکنند و این سرمایه‌ خود را به آتش نکشند.

حیدر ذوالنوریان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه جارسوزی مبنای علمی ندارد، گفت: سوزاندن پس‌چر مزارع به هیچ عنوان به کشاورزان توصیه نمی‌شود، چون گرمای زیادی که در پی جارسوزی در مزرعه ایجاد می‌شود، باعث آسیب به میکروارگانیسم‌ها و موجودات زنده خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه آتش زدن پس‌چر مزارع باعث فقیر شدن خاک مزرعه می‌شود، افزود: خاکستر موجود در اراضی کشاورزی در پی جارسوزی می‌تواند باعث شوری بیشتر خاک شده و به کیفیت خاک اراضی زراعی لطمه بزند.

این دکترای زراعت ادامه داد: سوزاندن پس‌چر مزارع سبب آلودگی هوا شده و مشکلات زیست محیطی بوجود می‌آورد و از این حیث هم جارسوزی مردود است و بر مبنای قوانین هوای پاک با متخلفان این حوزه برخورد قانونی هم می‌شود.

وی افزود: گرمای حاصل از سوزاندن پس‌چر مزارع احتمال گسترش دامنه آتش به دیگر مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی را بالا می‌برد و از این حیث هم آتش زدن پس‌چر مزارع به کشاورزان توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کاه و کلش باقیمانده در اراضی کشاورزی سرمایه کشاورز هستند، گفت: باید با آموزش دادن، کشاورزان را متوجه این سرمایه ارزشمند کرده تا اقدام به جارسوزی نکنند و سرمایه‌های خود را به آتش نکشند.

ذوالنوریان  با بیان اینکه بقایای گیاهی باقیمانده در مزرعه سرشار از ماده آلی است که کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: کشاورزان می توانند از کاه و کلش باقیمانده در مزارع جهت افزایش ماده آلی خاک استفاده کرده و هزینه‌های بعدی خرید کود برای تقویت مزارع خود را در فصل کشت بعدی با این اقدام پایین بیاورند.

ذوالنوریان با بیان اینکه نیاز است کشاورزان برای فرآوری کاه و کلش موجود در مزارع آموزش ببینند، گفت: کشاورزان می‌توانند روی کاه و کلش باقیمانده در مزارع کشاورزی خود کمی کود مرغی پاشیده و سپس اراضی خود را یکبار آبیاری کنند و آن را به مدت حدود دو ماه تا آغاز سال زراعی جدید (مهر ماه) به حال خود رها کنند و از این طریق اراضی زراعی خود را برای کشت بعدی آماده کنند.

ذوالنوریان ادامه داد: اگر هم کشاورزی تمایل به انجام کشت دوم در اراضی زراعی خود داشته باشد، می‌تواند بجای سوزاندن پس‌چر مزارع برای آماده کردن زمین برای کشت بعدی که آسیب‌های زیادی را متوجه اراضی کشاورزی خواهد کرد، با کندن یک چاله و پر کردن آن با کاه و کلش جمع شده در اراضی کشاورزی و نیز اضافه کردن کود حیوانی- که در روستاها زیاد پیدا می‌شود- و نیز کمی اوره و آب و سپس پوشاندن درب چاله با خاک اقدام به درست کردن کمپوست کرده که یک کود خوب  و گرانقیمت برای مزارع کشاورزی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای کود مرغی و یا حیوانی در مزارع کشاورزی باشد.

وی یادآور شد: کشاورزان همچنین می‌توانند کاه و کلش باقیمانده از کشت قبلی را جمع‌آوری کرده و به جای دیگری منتقل کنند تا در فصل پاییز بتوانند از این کاه و کلش برای تغذیه دام‌های خود استفاده کرده و هزینه‌های دامداری خود را پایین بیاورند.

ذوالنوریان تاکید کرد: کشاورزان می‌توانند مشاوره‌های مورد نیاز برای استفاده درست از کاه و کلش مزرعه را از کارشناسان جهاد کشاورزی و نیز پارک علم و فناوری استان دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *