خانه‌های ورزش روستایی کرمانشاه ساماندهی می‌شوند

رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۵۱ خانه ورزش روستایی در استان، گفت: حدود ۷۵ درصد از این اماکن ورزشی در فصل تابستان برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان روستایی فعال هستند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۵۱ خانه ورزش روستایی در استان، گفت: حدود ۷۵ درصد از این اماکن ورزشی در فصل تابستان برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان روستایی فعال هستند.

زهرا کشتمند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مطرح شدن راه اندازی خانه‌های ورزش روستایی از حدود هفت سال پیش، اظهار کرد: تا اواخر سال گذشته جمعا ۳۵۱ خانه ورزش روستایی در سطح استان راه اندازی و تجهیز شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد خانه‌های ورزش روستایی در سطح استان فعال هستند و مابقی آنها به دلیل فرسودگی و مستهلک شدن تجهیزاتشان فعلا غیرفعال شده‌اند.

رئیس هیات ورزش روستایی استان با بیان اینکه ساماندهی خانه‌های ورزش روستایی بر مبنای آمایش سرزمینی هر استان در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: از اواخر سال گذشته طرح آمایش سرزمینی ورزش در کشور شروع شد و مرحله استانی آن نیز انجام شد و مقرر شده پس از تائید سند هر استان، مشخص شود آن استان باید بیشتر روی چه رشته‌هایی تمرکز داشته باشد، لذا اگر مثلا تائید شود که کرمانشاه در زمینه رشته‌های رزمی باید تمرکز داشته باشد، ما نیز این موضوع را در برنامه های خود مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: راه اندازی خانه‌های ورزش روستایی جدید و نیز بروزرسانی خانه‌های ورزشی فرسوده از این پس با توجه به همین سند آمایش سرزمینی در استان انجام خواهد گرفت.

کشتمند ادامه داد: از طرفی وزارت ورزش و جوانان به دنبال تشکیل یک بانک اطلاعاتی از خانه های ورزش روستایی در سطح  کشور و راه اندازی یک سایت برای آنها است تا علاوه بر اینکه مشخص شود در هر منطقه‌ای چه تعداد خانه ورزش روستایی فعالیت دارد، از این پس تمامی برنامه ها و مسابقات هر خانه ورزش روستایی روی این سایت بارگذاری و اطلاع رسانی شود.

به گفته این مسئول، خانه هایی ورزش روستایی در کرمانشاه توانسته اند در توسعه ورزش بین جوانان و نوجوانان روستایی، کشف استعدادهای ورزشی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت آنها بویژه در فصل تابستان و ایجاد شور و نشاط در بین روستائیان نقش آفرین باشند.

وی در ادامه به پایان برداشت محصولات کشاورزی و باغی در برخی از مناطق استان اشاره کرد و گفت: هر ساله با پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی جشنی تحت عنوان جشن خرمن در سطح استان برگزار می شد.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اضافه کرد: باتوجه به اینکه برخی از مناطق استان سردسیر و برخی مناطق دیگر گرمسیر است و فصل برداشت محصولات کشاورزی در آنها متفاوت است، بنابراین هر شهرستان جشن خرمن خود را در همان زمان پایان برداشت محصولات برگزار می کرد، اما یک جشن متمرکز استانی نیز هرساله برگزار می شد که سال گذشته در ماهیدشت بود.

وی افزود: امسال نیز بنا داشتیم این جشن را برگزار کنیم، اما به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن ایام محرم و صفر با تاخیر برگزار خواهد شد.

به گفته این مسئول، در این مراسم جشن و برگزاری آئین های شکرگذاری به مناسبت پایان برداشت محصولات، برگزاری بازی های بومی محلی و موسیقی محلی و تقدیر از کشاورزان تلاشگر اجرا می شود.

کشتمند از برگزاری جشنواره آسیب های اجتماعی، جشنواره منتظران، جشنواره «دا» ویژه دختران مدارس شبانه روزی در شهرستان های سنقر، پاوه و اسلام آبادغرب و … به عنوان دیگر برنامه های این هیات برای فصل تابستان نام برد.

وی در ادامه به در پیش بودن مسابقات جهانی عشایری در کشور ترکیه در اواخر تیر ماه اشاره کرد و گفت: سال گذشته از کرمانشاه دو ورزشکار در بخش چوب کشی در این رقابت‌ها حضور داشتند که هر دو مدال آور شدند، برای امسال نیز مسابقات قهرمانی استانی این رشته را برگزار خواهیم کرد تا نفرات برتر به مسابقات انتخابی تیم ملی اعزام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *