جنگ‌شناختی، عاملی تعیین‌کننده در نتیجه نهایی جنگ

محمدمهدی نیازی، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل فرهنگی_سیاسی

مسئولین و تصمیم‌گیرندگان، کنش‌گران مجازی و فعالین عرصه جنگ‌نرم باید کنترل اوضاع را در دست بگیرند چرا که جنگ‌شناختی عامل تعیین‌کننده نتیجه نهایی جنگ خواهد بود.

محمدمهدی نیازی، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل فرهنگی_سیاسی

سه محور مهم جنگ شناختی:
رژیم صهیونسیتی در میدان و دیپلماسی دچار بحران‌های لاینحل شده اما از حربه رسانه و جنگ شناختی جهت جبران مولفه‌های دیگر با همراهی متحدان خود علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند. می‌توان حربه رسانه را مهم‌ترین جنگ‌افزار صهیونیسم دانست؛ سلاحی به مراتب مهم‌تر، مخرب‌تر و خطرناک‌تر از بمب‌هایی که بر سر مردم بی‌دفاع فرو می‌ریزند.

۱- ایران هراسی(امپراطوری):
بنگاه‌های خبری غربی، عربی و عبری درصدد هستند که با تندرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و با استفاده از حربه سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک قطب خطرناک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را ریسک استراتژیک در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند.

۲- فارسی هراسی(نژاد و زبان):
مطبوعات ترکیه‌ای و اماراتی و… درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت‌ها و ملت‌های مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران دور کرده و ناسیونالیسم عربی را بر مسأله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند.

۳- شیعه هراسی(مذهب):
رسانه های معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل، جاه‌طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دوگانه شیعه_سنی دچار شکاف کنند. این در حالیست که مردم غزه و نیز جهان، نظاره‌گر این بودند که کشورهای سنی‌مذهب منطقه از جمله عربستان‌سعودی، امارات، اردن و… نه‌تنها حمایتی از برادران و خواهران اهل‌سنت فلسطین نکردند، بلکه دست از یاری اسرائیل نکشیدند. در این بین کشورهای شیعه‌مذهب ایران، یمن، لبنان، سوریه و عراق از هیچ حمایت و کمکی مضایقه نکرده و این تا جایی پیش رفت که جنگ به داخل لبنان هم کشیده شد. با تمام این تفاسیر متخصصین جنگ‌روانی صهیونیسم تمرکز خود را بر دوگانه شیعه_سنی متمرکز کرده‌اند تا جنگ‌ را به بیراهه هدایت کنند. فراری دادن سران داعش، القاعده و سایر گروهک‌های سلفی مهر تاییدی بر برنامه‌های آتی اسرائیل در این خصوص است.
با توجه به این سه محور مهم در جنگ شناختی، انتظار می‌رود مردم مراقب باشند که در تولید محتوای خود در فضای مجازی و نیز هنگام حضور در اجتماعات، بطور جدی از ناسیونالیسم ملی، قومیت‌گرایی و ناسیونالیسم قومی‌نژادی و همچنین از مباحثی که موجب اختلافات مذهبی می‌شود پرهیز کنند. مسئولین و تصمیم‌گیرندگان، کنش‌گران مجازی و فعالین عرصه جنگ‌نرم باید کنترل اوضاع را در دست بگیرند چرا که جنگ‌شناختی عامل تعیین‌کننده نتیجه نهایی جنگ خواهد بود. جنگ‌سخت و جنگ‌نرم از ابتدای آفرینش انسان تاکنون مکمل یکدیگر بوده و غفلت از هر یک می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری در جنگ را رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *