برنامه‌های هفته گردشگری در کرمانشاه اعلام شد/ ۴ پروژه گردشگری افتتاح می‌شود

دیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های هفته گردشگری گفت: پیش‌بینی می‌شود در این هفته ۱۲ عنوان برنامه در استان کرمانشاه اجرا و ۴ پروزه گردشگری نیز افتتاح گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های هفته گردشگری گفت: پیش‌بینی می‌شود در این هفته ۱۲ عنوان برنامه در استان کرمانشاه اجرا و ۴ پروزه گردشگری نیز افتتاح گردد.

داریوش فرمانی در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری که در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد اظهارداشت: در سطح استان کرمانشاه ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که تاکنون مغفول مانده‌ و نیازمند معرفی هستند.

فرمانی افزود: به منظور معرفی بیشتر استان کرمانشاه؛ برگزاری شب‌های فرهنگی، رویدادهای مختلف، معرفی محصولات و برندهای مختلف و معرفی از طریق فضای مجازی با همراهی جهاددانشگاهی کرمانشاه را در برنامه جامع گردشگری استان داریم.

وی با بیان اینکه در تدوین این برنامه، تمام ظرفیت‌های گردشگری استان در حوزه‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی، دفاع مقدس و …. در نظر گرفته شده افزود: برای اجرای این برنامه‌ها ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درخواست آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به ظرفیت‌های بالای کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک گفت: با توجه به این ظرفیت در تلاشیم که کرمانشاه را به مهد گردشگری خوراک ایران تبدیل کنیم که در این راستا نخستین آشپزخانه صنعتی در غرب کشور افتتاح شد و خانه خلاق خوراک و اولین آکادمی خوراک در غرب کشور راه‌اندازی گردید.

فرمانی افزود: همچنین برگزاری جشنواره منطقه‌ای امید۳ دیگر رویدادی است که با موضوع خوراک، ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و با حضور پنج استان غرب کشور به میزبانی کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه مسئولین به این حوزه حائز اهمیت است تصریح کرد: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نه تنها مانع توسعه نیست بلکه بستری مناسب برای رشد و توسعه هر استان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه به قدیمی‌ترین سایت پارینه سنگی ایران در کرمانشاه اشاره و اظهارداشت: در کاوش‌های جدید در محوطه باستانی که قدمت آن بین یک تا ۱.۵ میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود در جنوب شهر کرمانشاه(منطقه پردیس) رسیده‌ایم که از آن می‌توان بعنوان بزرگترین سايت پارینه سنگی روباز کشور نام برد.

فرمانی با اشاره به اینکه ادامه کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه می‌تواند تمام معادلات دوران پیش از تاریخ را در دنیا تغییر دهد تصریح کرد: با توجه به اینکه این محوطه باستانی از نظر تعداد داده‌ها، ابزارهای سنگی و توالی استقرارگاهی در نوع خود بی نظیر است این قابلیت را دارد که به عنوان بزرگترین موزه پارینه سنگی در دنیا مطرح شود.

وی همچنین از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی تپه تیلینه در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه خبرداد و گفت: در اولین فصل کاوش این محوطه بیش از ۴ هزار اثر مُهر کشف شد که حدود ۴۰۰ مُهر از آن سالم است.

این مسئول تصریح کرد: وجود مُهرهای کشف شده نشان می‌دهد که این محل حدود ۵ هزار سال پیش بعنوان مرکزی تجاری برای انجام واردات و صادرات بوده و تعدادی از مُهرهای کشف شده حاوی اعداد شمارشی هستند که خود می‌تواند زمینه‌ای برای اختراع خط بوده باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با بیان اینکه در ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در استان مشکل داریم اظهار کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری باید سایر دستگاه‌های متولی پای کار بیایند، چرا که اگر ما حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای مناسبی نداشته باشیم، گردشگران به استان ما سفر نخواهند کرد.

فرمانی با اشاره به این‌که امسال اعتباراتی را برای حل این مشکلات اختصاص دادیم افزود: تنها حدود ۱۲ میلیارد تومان را صرف روشنایی چهار محوطه گردشگری؛ بیستون، تاق بستان، سراب نیلوفر و ویس القرن کردیم.

وی با اشاره به کمک بلاعوض ۱۶ میلیارد تومانی به بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری در ۱۸ ماه گذشته افزود: طبق برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرستای مکلف شده در ورودی شهرها زمین‌هایی را برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی اختصاص دهد که ما نیز پیگیری‌هایی را از سال گذشته در این خصوص آغاز کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از وجود ۵۰ منطقه نمونه گردشگری در سطح استان کرمانشاه خبرداد و گفت: در حال ساماندهی این مناطق هستیم و توانستیم مشکلات و نواقص این مناطق را شناسایی کنیم تا هرچه سریعتر این مشکلات را برطرف نماییم.

فرمانی با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی شاغل و مرتبط با حوزه گردشگری را در استان آغاز کرده‌ایم تصریح کرد: همچنین برای دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری و صنوف مختلفی همچون رانندگان، سوغات فروشان و… که با آن‌ها تعامل داریم برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته ایم.

وی از افزایش ۱۰ درصدی بازدید گردشگران از محوطه‌های تاریخی استان در ۶ ماهه ابتدای امسال خبرداد و افزود: سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر برای بازدید از محوطه‌های تاریخی بلیط تهیه کردند اما برآورد می‌شود در مجموع بیش از دو میلیون گردشگر از استان بازدید کرده باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان از فعالیت ۵۵ بوم گردی دارای مجوز در سطح استان خبرداد و افزود: همچنین بازدید از اماکن تاریخی استان در ایام اربعین ۱۲ درصد رشد داشته است.

فرمانی با اشاره به اجرای ۳۴ پروژه در حوزه‌های میراث فرهنگی همچون کاوش‌های باستان‌شناسی و تعیین عرصه و حریم و یا در حوزه گردشگری مانند تامین زیرساخت‌ها اظهارداشت: سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان را صرف اجرای این پروژه‌های کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته جذب اعتبارات بصورت ۱۰۰ درصدی انجام گرفت افزود: سال گذشته میزان اعتبارات حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی حدود ۲.۵ میلیارد تومان بود که امسال این اعتبارات به حدود ۱۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که در تلاشیم از محل این اعتبار محوطه‌های بیشتری را کاوش انجام دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در پایان به شعار هفته گردشگری “گردشگری و صلح” اشاره و اظهار کرد در این هفته ۱۲ برنامه و چهار پروژه گردشگری شامل؛ کلنگ‌زنی محوطه گردشگری شهرستان روانسر روستای سردم و مرکز تفریحی شهرستان سنقر، افتتاح هتل کاخ ملل کرمانشاه، هتل ژیار روانسر و اقامتگاه بوم‌گردی سنقر، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، دیدار با فرمانده نیروی انتظامی و دستگا‌ه‌های مرتبط در خصوص برخورد با تورهای غیرمجاز، برگزاری جشنواره نقاشی با موضوع گردشگری صلح در محوطه تاریخی تاق‌بستان، نواختن زنگ گردشگری در یکی از مدارس کرمانشاه و… انجام خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *