واکاوی دلایل کاهش پروازهای فرودگاه کرمانشاه

حمید امامی، فعال رسانه ای

امروزه حمل‌ونقل یکی از نیازهای اولیه انسانی بوده که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده‌تری پیدا کرده و جزو جداناپذیر زیربنایی جامعه است که علی‌رغم نقش محوری در توسعه ولی متناسب با شرایط جامعه خود نیز باید دچار تحول شود.

حمید امامی، فعال رسانه ای

امروزه حمل‌ونقل یکی از نیازهای اولیه انسانی بوده که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده‌تری پیدا کرده و جزو جداناپذیر زیربنایی جامعه است که علی‌رغم نقش محوری در توسعه ولی متناسب با شرایط جامعه خود نیز باید دچار تحول شود.

بخش حمل‌ونقل به‌دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود و پیشرفت و توسعه آن نقش مهمی در ایجاد تحول در سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تولیدی ایفا می‌کند تا جایی که امروزه بیشتر اندیشمندان و صاحب‌نظران عرصه اقتصادی، رشد و توسعه همه‌جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل‌ونقل می‌دانند.

بخش حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان یکی از ارکان زیربنایی هر جامعه به‌شمار می‌رود و در فرآیند توسعه و پایداری جامعه نقش بسیار مهمی دارد.

جابه‌جایی‌های مسافر و بار که توسط حمل‌ونقل هوایی انجام می‌شود، موجبات گسترش، وسعت عمل، افزایش بهره‌وری و سودمندی، ارتقاء بنیاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی را فراهم می‌آورد و همچنین درآمدهای حاصل از تولیدات صنعتی، کشاورزی، خدمات، فرهنگی، علمی در جامعه افزایش یافته و بسترساز شکوفایی‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های مختلف اداره کشور است.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی موجب توسعه توریسم و تجارت و در نتیجه شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

قطار توسعه استان کرمانشاه به‌دلیل ضعف در حوزه حمل‌ونقل از جمله هوایی، زمینی و ریلی هنوز نتوانسته است سرعت بگیرد زیرا در دیاری که خاک بر فرودگاه‌ آن نشسته است، نمی‌توان انتظار معجزه برای رفع محرومیت‌ها داشت.

فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه در سال 1350 با یک باند و 237 هکتار اراضی راه‌اندازی شده است. این فرودگاه قبل از کرونا و مشکلات باند اصلی، جزو فرودگاه‌های هشتم و نهم کشور بود و در هفته چهار پرواز به مقصد استانبول در این فرودگاه انجام می‌شد و حدود 180 تا 190 پرواز به مسیرهای مختلف وجود داشت و با توجه به اینکه بیش از 50 سال از قدمت باند اصلی می‌گذرد مشکلاتی در سطح باند از نظر اضمحلال لایه رویی و نشست لایه‌های زیرین فرودگاه کرمانشاه ایجاد شد.

باند دوم فرودگاه از 12 اردیبهشت ماه امسال وارد فاز عملیاتی شده و اکنون فقط 15 پرواز در هفته به مقاصد تهران مشهد و عسلویه با تایپ‌های بدنه متوسط و کوچک در حال انجام است.

تعداد ناوگان کشور پاسخگوی تقاضای مردم نیست و امید داریم شرکت‌های هوایپمایی برنامه‌ریزی در این زمینه داشته باشند و به تعداد پروازهای مورد تقاضا دست یابیم.

این درحالی است که پیشتر پنج الی ۶ پرواز روزانه از کرمانشاه به تهران و بالعکس داشتیم و اکنون برخی ایام، حتی روزانه یک پرواز هم نداریم با توجه به حجم تقاضای سفر، مسافرین به نوعی سرگردان شدند.

در این راستا مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با اشاره به کاهش پروازهای استان “کرمانشاه”، گفت: با توجه به عملیاتی شدن باند احتیاطی (باند جدید) فرودگاه کرمانشاه از بهمن ماه سال گذشته، کاهش پروازها تا رده بدنه متوسط ارتباطی به بهسازی باند اصلی ندارد. تعداد پروازها به عدد ۱۵ در هفته کاهش یافته و با توجه به تقاضای بالای مردم، در حال حاضر با چالش کمبود پرواز مواجه هستیم.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از افزایش پروازها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با حمایت تمام مدیران استانی پیگیر رونق مجدد پروازها هستیم و اعلام می‌کنیم که قابلیت برقراری ۵۰ پرواز بدنه متوسط در روز را داریم. تنها محدودیت پروازی فرودگاه کرمانشاه، مربوط به پروازهای شبانه و پروازهای پهن پیکر است، در غیر این صورت مشکلی بابت برقراری پروازها از جانب فرودگاه وجود ندارد.

بیاتی در خصوص آخرین وضعیت پروژه بهسازی سطوح پروازی فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه، گفت: پروژه از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار است و امیدواریم تا آغاز بارش‌های زمستانی، آسفالت لایه اول سطوح پروازی انجام و آسفالت لایه دوم و سوم در سال آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه پروژه بهسازی سطوح پروازی در تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این عملیات با حمایت همه جانبه شرکت فرودگاه‌ها و مدیران استانی با سرعت مطلوبی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *