مقاومت مردمی قصر شیرین در جنگ شهری با دشمن / اعتراف ارتش بعثی به شکست در کرمانشاه

استان پنجم_ 31 شهریور 1359 ارتش بعثی به دستور صدام حمله سراسری خود به خاک ایران را کلید زد.

استان پنجم_ 31 شهریور 1359 ارتش بعثی به دستور صدام حمله سراسری خود به خاک ایران را کلید زد.

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی استان پنجم؛ در گزارش روز ششم جنگ در غرب کشور آمده است: با آنکه 36 ساعت از ورود دشمن به قصرشيرين می‌گذرد، هنوز مقاومت و جنگ تن‌به‌تن در اين شهر ادامه دارد. نيروهای خودی در سرپل‌ذهاب که وضع نسبتاً مناسبی دارند در تلاش هستند تا با رساندن نيرو و امکانات به قصرشيرين از تسلط کامل دشمن بر اين شهر جلوگيری كنند. به گزارش خبرنگار يکی از روزنامه‌های عصر از محور سرپل‌ذهاب: ساعت دو بامداد با کمينی که سپاه پاسداران مستقر در سرپل‌ذهاب تعبيه كرده ‌‌بود، يک ستون تدارکاتی و نظامی دشمن به‌کلی منهدم و چهار خودروی نظامی بعثی با همه‌ مهمات و اسلحه به غنيمت گرفته شد و دوازده درجه‌دار بعثی و يک افسر مصری کشته و بيست نفر دستگير شدند و تانک‌های ارتش بعثی پنج کيلومتر عقب‌‌نشينی کردند.

 

از سوی ‌ديگر، تعدادی از تانک‌های دشمن در ارتفاعات «قراويز»، مسلط بر سرپل‌ذهاب، مستقر و در حال جابه‌‌جايی و پيشروی به‌طرف سرپل‌ذهاب هستند. يگان‌‌های دشمن مستقر در اين منطقه از نظر سوخت، مهمات، آب و آذوقه در مضيقه هستند و از لشکر ششم ارتش بعثی درخواست کمک کردند. گزارش ساعت 21 سپاه از اين منطقه حاکی است: «دويست تانک ارتش بعثی از طرف گيلانغرب به‌سوی سرپل‌ذهاب در حرکت است و همچنين از سمت «تيله‌کوه» می‌‌خواهند با حمله‌ گازانبری، آنجا را بگيرند». طبق اعلام اداره‌ مرکزی اطلاعات سپاه: «در شمال دشت ذهاب، نزديک «ازگله»، در منطقه‌ «خانه‌‌شور» نيروهای دشمن در حال پيشروی هستند و نيروهای خودی از اين منطقه عقب‌نشينی کرده‌اند».

 

مردم غيور قصرشيرين با حمله و با استفاده از کوکتل‌مولوتف چند تانک متجاوز بعثی را منهدم كردند. در روز پنجم مهرماه نيز، نيروهای دشمن تلاش خود را برای به‌دست گرفتن کنترل شهر و پادگان سرپل‌ذهاب ادامه دادند. نيروهای تازه‌نفس بعثی که عمدتاً عناصر درگيرنشده‌‌ لشکر ششم زرهی و تيپ 94 پياده و نيروهايی از لشکر هشتم پياده بودند، وارد منطقه‌ نبرد سرپل‌ذهاب شدند و هم‌زمان، نيروی هوايی ارتش بعثی شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب را به‌شدت بمباران کرد.

 

با توجه به مقاومت دليرانه‌‌ رزمندگان ايرانی از ظهر روز پنجم مهرماه آثار نااميدی در نيروهای بعثی مشاهده گرديد و اجباراً به ارتفاعات «قراويز» در شمال غربی دشت ذهاب عقب‌‌نشينی کردند و به کنترل و نگهداری حوالی قصرشيرين اکتفا نمودند. ارتش بعثی در بيانيه‌ شماره‌ 139 خود اعلام کرد که شمال شرقی راه خسروی ـ قصرشيرين ـ سرپل‌ذهاب پاکسازی و تأمين شده‌ است. با توجه دقيق به اين بيانيه روشن می‌‌گردد که رده بالای فرماندهی ارتش بعثی شکست تلاش‌‌های 5 روزه برای تصرف شهر سرپل‌ذهاب را به‌طور ضمنی پذيرفته و نهايتاً رژیم بعثی از ادامه‌ آن عمليات منصرف گرديده ‌‌است و عملاً نيز همين وضع پيش آمد و از روز ششم مهر ماه پيشروی نيروهای دشمن در منطقه‌ کرمانشاه متوقف شد.

 

منبع: کتاب «سرپل‌ذهاب در جنگ». موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *