آخرین گمانه زنی ها از انتخابات مجلس در کرمانشاه

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، مشارکت در انتخابات این دوره افت فاحشی نسبت به ادوار قبل دارد، گرچه این اوضاع تغییر خواهد کرد.

داود امامی

داود امامی، کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی

پس از اعلام غیر رسمی اسامی کاندیداهای تایید شده توسط شورای نگهبان، هرچه به سمت 11 اسفندماه می رویم، ضرورت مطالعه افکارسنجی و نظرسنجی ها بیشتر مورد توجه داوطلبان انتخابات و هواداران نامزدها قرار می‌گیرد. اگر چه نظرسنجی های موجود نمی تواند برای پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات کافی باشد اما می تواند ذهنیت فعلی مردم را در این باره روشن کند.

قطعاً برای نخبگان و فعالان حوزه انتخابات که به معرفی و حمایت نامزد انتخاباتی خود می‌پردازند و همچنین برای افکار عمومی که در قالب رفتار رای‌دهندگان در زمان برگزاری انتخابات با این رویکرد که اصطلاحاً تمایل ندارند روی اسب بازنده شرط‌بندی کنند، نتایج نظرسنجی مهم و مورد توجه است.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، مشارکت در انتخابات این دوره افت فاحشی نسبت به ادوار قبل دارد. پس از عدم نام نویسی یا رد صلاحیت برخی چهره های شاخص، امید به افزایش مشارکت در انتخابات با کاهش روبه رو گردید و تنور انتخابات به گفته عامیانه سرد شد. با این اوصاف نکته جالب ماجرا آن جاست که در خصوص کسانی که تمایل به رای دادن دارند، میزان رای های سرگردان با کاهشی چشمگیر همراه شده است، گرچه تعداد قابل توجهی از رای دهندگان نیز هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده اند.

تحلیل‌ها پیرامون مشارکت انتخاباتی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و براساس نتایج نظرسنجی ها، اشاره دارد که در حال حاضر موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد؛ به‌گونه‌ای که 9/27‌درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. 4/7‌درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. 9/21‌درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶‌درصد گفته‌اند به‌هیچ‌وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. 8/6‌درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند.

نکته جالب توجه دیگر در این نظرسنجی، منابع پیگیری اخبار از سوی مردم است که براساس آن رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی مجازی به ترتیب به‌عنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی 9/37‌درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند. همچنین ۳۱‌درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و 9/8درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند.

در این بین و با نگاهی به دغدغه های مردم و مطالبات آنها باید گفت که در مجموع مردم از بانیان وضع موجود کرمانشاه گله مند هستند و تمایلی به کرسی نشستن دوباره این افراد ندارند. از سویی چهره های جدید در عرصه انتخابات نیز سعی کرده اند در ایام پیش رو با اظهارنظرهایی در این باره، فضای انتخابات را به سمت خود تغییر دهند.

تا این لحظه تعداد داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه با ۲ مرحله اعلام اسامی به عدد ۱۲۲ نفر افزایش یافته است که ۱۰۵ نفر مرد و ۱۷ نفر زن می باشد. از شاخص ترین کاندیداهای زن در این دوره می توان به خانم دکتر مریم اسلام پناه و خانم طاهره ظهرابی اشاره نمود. همچنین در میان کاندیداهای شاخص مرد، اقبال عمومی بیشتر به سمت کاندیداهایی اشاره دارد که برای اولین بار پا به عرصه انتخابات گذاشته اند نظیر: ابراهیم رحیمی زنگنه، سید ناصر سیدآقایی، فضل اله رنجبر و منوچهر فخری؛ گرچه نمایندگان فعلی و ادوار نیز مانند عبدالرضا مصری، جهانبخش امینی، سید قاسم جاسمی و محمد رشیدی در گردونه انتخابات، سبد آرای قابل توجهی دارند.

بهزاد باقری، نادر کاظم پور، آرش امیری، علیرضا ایزدی، شیخ مصطفی حجاب، محمد هادی سالاری، محمدرضا سلیمانی، کوروش قدیمی، ارسلان رضایی، فرشاد باشام و حسن بیگی از جمله کاندیداهایی هستند که هم اکنون با انگیزه بسیار و با برگزاری جلسات مختلف با متنفذین و فعالین و بزرگان، به روزهای آتی امیدوار می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *