۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » صفحه یک » فرهنگی
  • شناسه : 302
  • 18 دسامبر 2019 - 13:41
  • 135 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : داود امامی
  • منبع : استان پنجم
برزخی ها در ڪرمانشاه
برزخی ها در ڪرمانشاه
به بهانه ی اجرای نمایش ڪژدم به ڪارگردانی خانم مریم تیموری

برزخی ها در ڪرمانشاه

استان پنجم - ڪژدم عنوان نمایشی است ڪه ڪرمانشاه را در میانه ی آبان ماه درگیر خود ساخت. داستانی از سه زن با سرانجامی متفاوت ڪه در یڪ برزخ مشترڪ گیر افتاده‌اند. این نمایش را خانم سمیه مهری نویسندگی ڪرده ڪه تا به امروز ڪارگردانی نمایش‌های دیگران، سیرڪ، قطاری ڪه تموم نشد، نفس ڪشیدن سخت است، دربی، زیر آسمون شهر، روزهای اتفاقی، این آخرین باره، را در ڪارنامه خود دارد.

به گزارش استان پنجم؛ خانم مریم تیموری از بازیگران مطرح استان ڪرمانشاه نیز در اولین تجربه ڪارگردانی خود با نمایش ڪژدم به میان تماشاگران آمد.
مریم تیموری متولد ۱۳۷۰ است و ازسال ۸۷ به طور جدی شروع به ڪارتئاتر نمود.
دوره های بازیگری را نزد آقای هومن روح تافی آموخت و در ڪارهای ڪوهیاران، بانوی اویزن، بانو، افسانه شیوا و ڪمان بازی داشته است.
ازسال ۹۰ به ڪلاس استاد هواس پلوڪ قدم گذاشت و دوره های بازیگری را زیر نظر ایشان تڪمیل ڪرد و در نمایش های طلسم شدگان، چریڪه واران، درمیانه میدان نبرد، زندگی یڪ هنرمند، شبی از شبها، بازی زاڪان، خانه برناردا البا، پستوخانه، سایه های شب ایفای نقش ڪرد.
تیموری در نمایش ڪژدم در اولین تجربه ی حرفه ای ڪارگردانی اش نیز بازی ڪرد.
وی هم چنین درمدارس ڪارهای زیادی را ڪارگردانی ڪرده ڪه میتوان به هستی ونیستی ٫گمشده ٫پینوڪیا تصمیم زیبا٫رها ٫مهمانان ماه اشاره نمود.
مریم تیموری درفیلم های قهوه به ڪارگردانی منصور عزیزی، زندگی سگی به ڪارگردانی هوشنڪ حسینی، رویای خاڪستری به ڪارگردانی قدرت الله پورحاتمی و برنامه شب های ڪرمانشاه به ڪارگردانی فرهاد لاری ایفای نقش ڪرده است.
تجربه ڪارگردانی مریم تیموری در نمایش ڪژدم ثابت نمود می توان آینده ی درخشانی را برای وی متصور بود.
ڪژدم داستان نمایش درباره سه زن است ڪه در برزخ قرار گرفته‌اند و منتظر اتوبوس مرگ هستند ڪه بیاید آنها را سوار ڪند. این سه زن بین ساعت ۳و ۴ صبح مرده‌اند پس برزخ مشترڪی دارند. درصحنه سه تخت ڪه تخت مرده شورخانه و سردخانه و تخت زندان است و خیلی اتفاقات روی آن رخ می‌دهد. یڪی از بازیگران مدام آب می‌خورد ڪه نشانه‌گذاری است و نشانی از آبرویی ڪه رفته است و می‌خواهد آبرویش بازگردد. یڪی دیگر از زن‌ها با قرص برنج خودڪشی ڪرده و ڪسانی ڪه با قرص برنج خودڪشی می‌ڪنند تشنگی شدید دارند و ما مرگ دراماتیڪی را برایشان داریم.
یڪی از ڪاراڪترهای نمایش «ڪژدم» قربانی اسیدپاشی است، انتخاب این ڪاراڪتر، ادای دین به قربانیانی است ڪه جامعه ستیز و جامعه گریز می‌شوند و هیچ وقت تصور نمی‌ڪردند ڪه چنین اتفاقی برای آن‌ها رخ دهد، حادثه‌ای ڪه ممڪن است برای هر ڪس پیش بیاید.
داستان دوم این نمایش، زندگی زن عاشقی را روایت می‌ڪند ڪه بارها بر روی این ڪاراڪتر شخصیت‌پردازی شده و شیوه اجرایی نمایش «ڪژدم» در این داستان به گونه‌ای است ڪه ڪاراڪتر مرد داستان ڪه همیشه مقصر شناخته شده مقصر نیست و در این داستان گلایه‌ها و درد و دل‌های این زن به نمایش گذاشته می‌شود.
در ابتدای نمایش تماشاگر فڪر می‌ڪند ڪه چقدر این زنان معصوم هستند و بعد می‌بینیم در مشڪلات آنها بازهم پای زنی در میان است.
تئاتر یڪ ڪلاس درس و یڪ مدرسه برای آموزش سینه به سینه یڪ تجربه است.
جامعه‌ای ڪه در حال پیشرفت است و می‌خواهد آینده جوانان و نوجوانانش را بسازد، باید به تئاتر بها بدهد و فرهنگسازی تئاتر را جدی بگیرد.
روی صحنه تئاتر یڪ زندگی اتفاق می‌افتد.
زندگی است ڪه نفس به نفس با تماشاچی اتفاق می‌افتد و انگار تماشاچی با آن ڪارڪتر‌ها در آن لحظه و اتفاق شریڪ هستند.
پس تأثیر‌گذاری یڪ واقعه را در لحظه برای افراد دارد.اگر به این مهم و باور برسیم تئاتر را یڪ واحد درسی برای انتقال تجربه و آموزش از ابتدایی تا دانشگاه در ڪلیه رشته‌ها قرار می‌دهیم.
این روزها در تئاتر با مشڪلات خاصی روبه رو هستیم و با آینده‌ای ڪه تئاتر به عنوان یڪی از ابزارهای قوی و آموزشی ما دارد، فاصله‌ داریم اما امیدوارم به واسطه همین فعالیت‌ها به این نڪته مهم برسیم ڪه در حال حاضر در ڪشورهای اروپایی از تئاتر به عنوان عامل آموزشی، ڪنشڪر و ڪمڪ ڪننده برای تعمق استفاده می‌ڪنند بنابراین ما با داشتن استعدادهای خیلی خوب و نیروهای مستعد اگر برنامه ریزی درست هم داشته باشیم، فاصله چندانی با آنها نخواهیم داشت.

مریم تیموری، ڪارگردان نمایش «ڪژدم» با اشاره به اینڪه «ڪژدم» در لغت به معنی «عقرب» است، اظهار ڪرد: اگر اطراف عقرب‌ها آتش باشد آن‌ها با دُم به پیشانی خود زده و خودڪشی می‌ڪنند ڪه به دلیل اتفاقات مشترڪ بین شخصیت‌های این نمایش و ڪژدم در زمان مرگ، نام «ڪژدم» انتخاب شد.
وی گفت: یڪی از ڪاراڪترهای ڪژدم به دلیل انتشار فیلم خصوصی خود مدام در حال آب خوردن است ڪه این موضوع استعاره از آبرویی است ڪه از این شخص رفته و سعی دارد تا دوباره به درونش باز گردد ڪه عطش پایان ناپذیری برای آن رقم زده است.
این ڪارگردان تئاتر افزود:‌ از شخصیت‌های دیگر این نمایش می‌توان به ڪاراڪتری ڪه با عروسڪی همراه است اشاره ڪرد، این شخصیت فرزند خود را در دنیای واقعی گم ڪرده است.
تیموری بابیان اینڪه هرڪدام از شخصیتهای «ڪژدم» نشانه بارزی دارند، تاڪید ڪرد: همه ڪاراڪترهای این نمایش افرادی هستند ڪه با یڪ تصمیم اشتباه در ابتدا خودشان و بعد اطرافیان به آن‌ها آسیب می‌رسانند ڪه در این نمایش سعی شد تا بر روی هریڪ از این شخصیت‌ها نشانه گذاری شود.
تیموری ابراز داشت: شیوه اجرایی نمایش «ڪژدم» در این داستان به گونه‌ای است ڪه ڪاراڪتر مرد داستان ڪه همیشه مقصر شناخته شده مقصر نیست و در این داستان گلایه‌ها و درد و دل‌های این زن به نمایش گذاشته می‌شود.
وی اظهار ڪرد: یڪی از ڪاراڪترهای این نمایش زندگی هنرپیشه‌ای را روایت می‌ڪند ڪه با منتشر شدن ویدیویی از زندگی خصوصی آن، اتفاقات ناگواری برای او رقم می‌خورد و همه افرادی ڪه با انتشار و تماشای فیلم شخصی زندگی این زن، آن را قضاوتی بی رحمانه ڪرده‌اند باید در محضر خداوند جوابگو باشند.
وی با اشاره به جمله حضرت امیر (ع) ڪه می‌فرمایند «اگر شب هنگام، ڪسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نڪن، شاید سحر توبه ڪرده باشد و تو ندانی»، اظهار ڪرد: انسان جایزالخطاست و قضاوت برعهده خداست، انسان‌ها تصور می‌ڪنند ڪه این اتفاق هم مانند مرگ فقط برای همسایه پیش می‌آید اما ممڪن است همه در زندگی شخصی خود ڪاری را انجام داده ڪه در صورت پخش شدن زندگی عزیزترین افراد زندگی خود را تحت تأثیر قرار دهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*